Tuesday, May 5, 2009

Jom tgk hobi Marjan!!!

~Salam~
Aku tau sume org de hobi msg2...de yg suke b'kebun, menari,ngaji & mcm2 lg la yg leh ilangkn tekanan kita as a human being..so..sje jer nk share ngn korang pasal hobi aku...opss..b4 dat, Marjan tu tuk nme kt blog ni jer...my real ni is PENAWAR YANG BERSERI...search dlm buku nama2 Islam...dpt x korang cari...hehehe..

Kebanyakn hobi ni di pupuk oleh my mother...as 1st doter & da eldets, aku byk ikt my mom r...tp hobi aku ni still aku wt sampai skang...& insyaAllah selamanyer slgi hayat aku ada...tp byk sgt r hobi aku...cume aku ringkaskn r skit tuk share ngn korang..

BUKU
Since sek. ren. lg ummi aku suh baca buku tuk isi masa lapang...yup, i2 jg adalah dari habit ummi aku sendiri...so, terikut la sampai skang...sume jenis buku aku bc & xkesah sgt pown...janji de ilmu...tp paling menarik minat aku, jenis penyiasatan, motivasi, keagamaan & de sikit r love story...

Cite pasal buku ni, byk gak r aku kumpul...da leh jadi cam library..tp, aku xske pinjam org or org pinjam aku punye buku...bkn kedekut tp de kesah nyer...korang leh pk kn klu org pinjam nanti jd pe ngn buku tuh?!huh...de yg xpulang r...de yg baru beli, cantik lg covernyer kaler pink tp bila dapat balik jd cam belacan, lak tu covernyer tukar jadik ijau....wawawawa...i hate dis person!!!! so dari situ aku payah nk caya org tuk izinkn buku aku dipinjam...tp aku akn caya klu dia leh jaga buku aku ngn baik mcm ne dia jaga buku dia...means suka sama suke..payah tau nk cari org yg pandai jaga harta dia...

MELUKIS

Hobi ni klu btl2 aku de mse n mood nk wt...cause susah gak r nk cari feel yg baik bila nk melukis ni...sape yg suke lukis msti fhm..tp aku xteror sgt r...lebih fokus pada pemandangan & plan umah(time amik LK dl) tp since form 6, baru jinak wt lukisan potret...aku lebih suke gne pensil...nmpk asli je lgpn aku xpandai main ngn warna...so xyah r nak kaler2 ni...

Tapi paling aku suka hingga aku jadikan ia sebagai hadiah besday tuk kwn aku, saliza yg ke 19 tika itu (2004), potret kami berdua...bg aku sgt sweet & 1st time aku bg cam tu kt kawan aku sendiri...& hadiah sebelum dia tukar sekolah kt Pahang (rindunyer kat ko, saliza). Yup. dia simpan lg potret aku wt 2...

KUMPUL SETEM

Ni hobi yg tersgt la aku ske...hehe..da berjinak sejak darjah 2..dl de maid org Indon, so, dia kerap r kirim berita ke kg dia n dia dpt surat dri sana..memandangkn cantik2 setem tu, ummi aku pn minta kat maid aku tu & kumpul la...tp mase tu aku wt xtau lg tp tetap jaga r setem yg cantik2 ni...then bl naik darjah 4, abah g UK..so, baru terbuka mata aku ni nk teruskan hobi ni...

Hobi ni tuk org kaya ke?xlah...sume leh wt pe...mmg xnafikan byk abis duit tp berbaloi tuk akn dtg..angah penah kt "kak, ko xpening ke tgk & fokus kt setem ni je?dah lah leceh & kecik...susah btl!"...tp aku wt derk je...aku suka..ala, angah pn tau setem ni cantik..kadang dia gak yg tolong carikn tuk aku...hehe

Mostly, setem yg aku ada ni adalah dari pemberian org & aku beli sendiri....tukar2 ngn kwn2 yg sekepala pn de gak...aku xkn lps setiap keluaran yg ada...mmg de yg mahal tp xlah beli byk mane pn..pejabat pos 2 da jadi cm umah aku lak sampaikan akk yg jaga kaunter 2 da kenal aku & ummi aku...hehe...

Penah gak kami g pameran setem yg di buat kt Bkt. Jalil dl..sume dari persatuan filateli. Abah sanggup keluarkan duit tuk aku time 2...tq abah..

Dari setem ni, aku byk tau pasal tmpt org, nme2 saintifik, benda pelik2 yg xde lg da, lukisan & dpt ramai kwn..sume setem aku ske tp paling best dari Malaysia, S'pore, Australia, Jepun & UK

Lastly, sape yg de hobi cam aku ni leh r kita share sama2 ye? hobi yg len pn xpe janji bermanfaat...aku xkn kutuk hobi yg pelik2 yg korng follow...sebab setiap org lain cite rasenyer...huhuhu

Kat bawah ni saje nk tunjuk kt korang...maaflah klu panjang sgt catatan aku kali ni....


t'sgt serius kumpul setem (form 2)...1st time beli sendiri


latest stamp yg de dlm simpanan aku (23.3.09)



sampul surat hari pertama & pek cenderamata

antara yg de dlm simpanan aku...byk sgt!!

dlm bakul pn jd lah...ni org bg


yg kaler pink, adiah dari M.Fairuz & yg brown lak dari Siti Nabila (UNiSEL)

byk tak????love it...

latest yg aku ada...best!! by RAM

novel yg mampu mendidik jiwa...mesti dapatknnyer!!!


hasil lukisan aku yg xseberapa...


* dah nk masuk KUIS ker?? huhuhu

2 comments:

~ Lady ell ~ said...

wah..kamu brbakat melukis la.

ada org kata,mengumpul setem tu raja segala hobi...sbb apa ekk.akak rasa kan..mengumpul setem ni hobi paling lama yg org suka.dulu2 hobi mengumpul setem ni yg unik sket.zaman sekarang je mcm2 jenis hobi.what say u..?

Brilliant Marjan said...

pandai sikit2 kak...da lama xlukis...

btl 2,xnafikan, kumpul setem ni hobi paling lama..seperti mane setem ml dikenali, makanyer, hobi kumpul setem pn timbul ketika itu..

mmg hobi yg unik..sy suka sgt2