Friday, May 8, 2009

PERSOALAN......???



Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah s.w.t kerana diberi peluang merasai perasaan ini..Terlebih dahulu tnx a lot 4 Mr. K krn peka dgn “Kenapa Islam mengharamkan babi?” yg tersiar di blog sy baru2 ini..means kehadiran sy sbg blogger ini amatlah di ambil kira walaupn xsebarapa isinyer..tnx again


Sy bukanlah pakar dlm hal feqah & aqidah ini apatah lg bidang yg sy ambil bkn menjurus kpd isu kemaslahatan Islam. Sy hanya sekadar berkongsi maklumat yg di petik dari buku PANDUAN Persatuan Pengguna Pulau Pinang (HALAL HARAM). Tp apa2 pn sy cbe menjawab sebaik mgkin persoalan Mr. K itu b’dasarkn apa yg sy belajar, baca & kaji secara tak lansung..


1. Melalui adakah kita boleh mkn babi jika kita tiada mknnn lain krn tersesat di hutan? Artikel sy itu telah menjelasknnya..



Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai dan darah dan daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah dia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah: An-Nahl 16, ayat 115)


· Terdapat byk lagi surah yg m’perkatakn tntg masalh di atas


Kita dibolehkn mkn babi ttp atas sebab darurat seperti kita tersesat di hutan & lansung xde sumber mknn.Tetapi perlu diingatkan hanya ketika itu (terdesak) sahaja..apabila terdapat binatang lain yg lebih baik dari babi, kita mknlh sumber tersebut..tetapi hukum asalnya tetap haram..Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi MAHA Mengetahui..



Buku yg wajib dimiliki oleh umat Islam dlm aspek HALAL HARAM



2. Berkaitan sentuh anjing & babi, boleh or tidak? Apabila basah?


Hal tersebut merupakan najis besar ‘mughallazoh’..kita kena samak 7x iaitu 6x air musta’mal (air yang bersih dan suci) & 1x air tanah..



Tetapi tidak ada sebarang kenyataan dari nas al-Quran dan al-Hadith berkenaan dengan hukum haram pada memegang dan menyentuh anjing & babi, khususnya jika sentuhan itu ada keperluan atau maslahah yang jelas. Apabila bersentuh dalam keadaan basah, wajib samak tuk kebersihan & sebagainya..


Ingat hanya dari aspek pemakanan sahaja ia adalah HARAM..


Sebagai contoh, jika terjumpa & terlihat anjing @ babi yg kesakitan & seumpamanya ..sbg insan, kita perlu menjaga hbgn kita dgn makhluk Tuhan yg lain..jadi menyelamatkannya adalah yg terbaik buat kita..lakukan yg termampu sahaja..xpayah lebih2


Berkaitan aspek kesihatan, semua yg telah di haramkan Allah dlm Al-Quran ada hikmahnya..mksdnya apa yg ia mkn & sbgnya yg m’bawa mudharat kpd manusia hendaklah dijauhkan.. Sebagai hambaNya itulah IMAN kita untuk percaya apa jua larangan Allah..Hanya Allah yang Maha Mengetahui segala-galanya..Wallahualam..


Jadi sy harap Mr. K berpuas hati dgn jawapan sy & jelaskan lah sebaiknya kpd sahabat cina awk tu..Mana yg baik itu dtg dari Allah s.w.t & DIA lebih tau tentang sesuatu kejadian & asbab dlm kehidupan ini..Mana yg buruk & hina adalah dari kelemahan sy sendiri sbg manusia yg masih lg mencari kebaikkan dariNya..



 


Rujukan lanjut..


* Surah yg menjelaskan haram mkn babi (sama ayatnya seperti di atas)

Surah Al-Baqarah, ayat 173
Surah Al-Maidah, ayat 3


-TOLONG BETULKAN MANA2 YG SILAP..

No comments: