Friday, November 11, 2011

11/11/11 - Wonderful Day, InsyaAllah

Assalamualaikum w.b.t.




Alhamdulillah Allah s.w.t. beri kesempatan untuk saya melakarkan sesuatu di dalam blog ini pada tarikh dan hari yang cantik 11/11/11 bersamaan 15 Zulhijjah 1432 Hijriah, hari Jumaat iaitu penghulu segala hari. 


Tahun lepas, pernah mencipta impian membina masjid bersama si dia pada tarikh hari ini namun belum sampai rezekinya. Lagipun Ummi dan Abah masih lagi di tanah suci. Tak mengapalah, masanya akan tiba dengan izin Allah..


Sebelum bergerak ke office tadi sempat tonton Malaysia Hari Ini. Ada juga yang sanggup melahirkan anak (secara paksa) pada tarikh hari ini. Aduhai...tak sakit ke? Hanya semata-mata nak dapatkan tarikh keramat tu..


Dalam kereta pula, sempat dengar celoteh dari DJ IKIM.fm. Para peminat meluahkan apa yang menariknya pada tarikh hari ini. Ada yang sambut ulang tahun perkahwinan yang ke 22, ada yang sambut ulang tahun kelahiran, ada yang berjumpa isteri pada hari ini lantaran tinggal berjauhan, ada yang bernikah dan macam-macam lagi. Tapi ada juga yang berasa sedih sebab kita lebih mengingati tarikh masihi berbanding hijriah.


Actually, setiap hari adalah paling istimewa kerana setiap hari yang Allah jadikan memberikan seribu pengajaran buat kita. Pada setiap permulaan hari, kita akan menjadi insan yang berbeza disebabkan proses kehidupan yang kita lalui. Sudah pasti pengalaman pada setiap hari itu turut berbeza dan menjanjikan seribu hikmah yang kita tidak ketahui.


Dan alhamdulillah, pada hari ini juga saya berkesempatan ber ym dengan sahabat blogger yang rapat setelah lama tidak berhubung dan berbalas komen. Sebelum ni blog beliau ditimpa masalah kalau tak silap, tapi mujur ada ym dan kebetulan saya dan dia online. Faarihin @ Bicara Lensa, jangan lupa tarikh keramat ni ye.. Kebetulan pula.. Semoga adik saya ni terus success dalam mengejar cita-citanya.. Dan begitu juga adik-adikku sendiri (takut depa kecik ati pula sebab akak dia dok sayang orang lain.. ^_^).


Saya sertakan doa dan sedikit pesanan untuk sama-sama kita bermuhasabah..
Doa
Doa Nabi Zakaria agar dikurniakan anak dan mendapat zuriat yang solehbacalah surah al-anbiya' ayat 89 & surah ali imran ayat 38.
Doa murah rezeki (mohonlah mengikut hajat masing-masing sebab rezeki kan luas.. Mohon zuriat/anak ..mohon kuatkan kandungan agar tak gugur, harta yang berkat, jodoh yang baik) bacalah Surah Al-kahfi ayat 39.

Kata-kata Hikmah

“Hidup memerlukan pengorbanan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.” 

“Rezeki.. ada di mana-mana, datang tanpa diduga, tepat pada masa, yang penting, usaha & tawakkal.” 

“Perbezaan antara orang yang berjaya dengan orang yang gagal terletak pada rohaninya. apa yang dapat difikirkan menentukan apa yang akan dicapai.”


“Bukti yang paling jelas tentang ketajaman akal fikiran seseorang ialah apabila ia dapat mempernyatakan apa yang ia mahu dengan secara ringkas.”


“Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu cara menyelesaikan masalah yang paling berkesan.”


“Berfikir itu cahaya, kelalaian itu kegelapan, kejahilan itu kesesatan dan manusia yang paling hina ialah orang yang menganiaya orang bawahannya.”


“Pemimpin yang berjaya ialah orang yang boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih atas daripadanya dan boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih bawah daripadanya.”


“Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma.” 

“Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya.” ~ Albert Camus


“Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah.”


“Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul.”


“Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik.”


“Barangsiapa mempertimbangkan keselamatan dalam tindakannya, maka tenanglah batinnya.”

4 comments:

aceDultraman said...

best.

Faaein Talip Roy said...

11.11.11. .. InshAllah.. akan saya ingat sentiasa kak.. hehehe.. secara kebetulan.. kita sempat berchitchat.. Alhamdulillah.. [^^,]

Kata-kata hikmah yang best.. suka bacanya..

sama-sama kita peroleh kejayan dunia dan akhirat.. InshaAllah.. [^^,]

Brilliant Marjan said...

thanks ace =)

Brilliant Marjan said...

amin..i'll remember u, faarihin =)