Wednesday, March 25, 2009

Sakit yang amat!!!!



Sakit ni memang dah lama aku rasa. Since dari sem 1, 2006 (umo 21). Tp xpenah cabut. Ponstan pn xpenah nk amik, wat xtau jer. Kebal la kunun2nyer..3years tau!! Asyik tumbuh sikit2 jer.. Geram sangat. Kejap atas kanan, kejap kiri bawah, now kanan bawah. Cume atas kanan xtumbuh lg... Hah,pe tuh?? Pokok??

Jeng3x... GIGI GERAHAM BONGSU!!


Sengsara amat! ia naik sikit 2 setiap sem n tahun. Ntah cm ne aku leh thn pn xtau la.. Kat famili n kwn2 rapat aku selalu ngadu..wawawa..

Tapi arini aku dah xtahan!! Geram! Cm nak pe jer ntah.. Dalam kol 10 pg td my mom bw aku g jmpe dentist.. Lama gak dlm setengah jam gtu. Aku suka jmpe doktor ni xkesah doc pe pn..cz dl de ati nk jd DOKTOR! but xde rezeki.. Bidang yg diamik pn dah lari lama dah..

Ok sambung pasal gg aku ni.. Aku bgtau la yg aku nk check si bongsu ni..cz isi gusi tu dah menghalang gg aku.. Cam anak tekak dah rupanyer gusi aku ni (mesti xfhm n xdapat dibayangkan..emm..xpelah). Ush, xtau nk ckp.. My mom pn ngeri.. Itu yg akit sesangat!

Tp dentist kt sabar je la ae.. Mmg amik mse.. Depend pd umor la.. Dah tua2 pe de gak yg tumbuh gg ni.. Oic.. Lagi la aku t'kejut.. Dentist ni pn citelah pasal sorg pak cik yg dah 70 above dtg jmpe dia cz gusi dia de putih2 (si bongsu la 2)..yg ajaibnye, si pak cik ni pakai gg palsu.. So dgn rasa tanggungjawab, dentist ni pn tebuk gg palsu dia..supaya si bongsu leh idup n bernafas dgn sihat.. Kuasa Allah..

Sbnrnye ramai yg heran cm ne aku leh sakit gg.." TUNGGULAH TIME KO KENA, BARU KO RASA CM NE AZAB SAKIT GIGI BONGSU NI..."

Si angah, adik aku, penah cabut gg bongsu ni.. Dia xtahan sakit. Dentist pn de ckp ramai remaja skang byk yg wt pilihan cabut gg ni cz xthn akit n rahang dorg xckp besa..uiks..ngerinyer.. Ala org yg dewasa pn de gak cabut gg ni.. Mmg ramai yg kata baik sakit kepala dari sakit gg.. Tp aku xkesah.. Terime jer..

But aku xcabut tau..si bongsu aku ni tumbuh ngn sempurnanye.. Cume akit amat la..tu pasal jmpe doc ni.. Amik ubat n nasihat..tp dah alang datang, aku cuci gg jg n tampal mne yg patut..hehehe..

Doc pn puji my teeth ni cantik..hehe..sukanyer.. Kalau nak tau, dari kecik my mom cukup jaga gg kami adik beradik. My mom akn pastikan gg kami tumbuh rata n cantik.. Cume ntah mne yg tersilap, si angah adik aku 2, my mom terlepas pandang..cian dia..huhu.. Until now aku tetap suka tengok gg org tau.. Aku akn tengok dia senyum or bercakap.. Aku cukup xberkenan klu xpandai jaga gg.. n aku xsuka PEROKOK!!. gg dorang xlawa..n xsuka gg berlapis..

Berbalik pd si bongsu ni, dentist de suggest juga klu nk cabut, but aku jerit xnak.. SAYANG TAU!! Dia pn faham..tau gg aku cantik.. Lps dah siap sumenyer, alhamdulillah, dentist bg postan n bp jenis ubat lg.. Tuk bg aku xsakit gg ni...bayaran pn leh tahan tau, RM 100. (kaya la doc ni..)

Itulah kesah GIGI GERAHAM BONGSU AKU..skang ni pn akit lg tp mujur dah mamam ubt yg diberi...(Bilakah berakhirnya episod ini?)

* Sesiapa yg kenal aku tau cm ne gg aku..cantik! Petua yang aku penah wt dari kecik (otak kreatif ni..suka trial n error) gosok ngn arang la (dl suka bakar2..tu yg leh dapat arang 2), gne soda bikarbonat la (curik sikit dr my mom).. itu tu putihkan gg la.. Then, kumur ngn air garam tuk elak gusi berdarah.. Selain gosok gg 2x sehari.. My famili gne ubat gg halal gel, safi o mukmin.. Guna kayu sugi pn elok tau, sunnah. Jangan lupa flos gg sendiri tuk elak plak n sisa makanan kt celah gg.. (^_^)

No comments: