Monday, June 20, 2011

AKU YANG MENJADI SAYAP KIRI MU

Assalamualaikum w.b.t.




Secara jujurnya, ketika ini aku tidak kenal atau lebih tepat lagi lansung tidak dapat agak siapakah yang dapat menjadi  Imamku.. Tapi aku tahu dan aku sedar Allah telah memberikan perancangan yang terbaik untuk diriku.

Aku telah dan dapat merasai transisi perubahan itu walaupun seketika cuma, namun aku tahu itulah pengalaman yang paling berharga yang pernah aku lalui. Alhamdulillah aku masih lagi ada di sini. Allah sayangkan aku. Aku tahu ada ganjarannya..

Siapa kata cantik itu sempurna? Siapa kata ramai peminat itu pasti hidupnya senang senantiasa? Jika iya, boleh dibilang bukan? Itu aku kira bertuah!

Namun Allah aturkan hidup hambanya dengan pilihan hamba tersebut dengan begitu cantik. Pasti ada ranjau duri.. Tiada yang manis belaka.. Lihatlah hidup kita sendiri? Tiada yang indah bukan? Tapi jika kita menghargai apa yang kita perolehi, ia akan menjadi sangat bermakna buat kita....

Terlajak kata aku ni.. Tajuknya lain.. Isinya lain.. Faham-fahamkan sudah..

Tapi betul, aku iri dengan insan yang sudah membina masjid; dapat berbakti kepada pasangan masing-masing, dapat kumpul pahala sebanyak mungkin, senyum bersama dsb.

Ummi pernah kata dalam nada bergurau, "Ummi tak nak dengan akak.." (Puncanya aku pernah kata, "Akak tinggal dengan Ummi jelah. Dapat berbakti dekat Ummi & Abah dulu" )

Bila fikirkan, memang sedih.. Tapi aku macam tak sedih.. Ialah kadangkala simpan seorang sahaja. Siapa yang nak tahu? InsyaAllah, aku yakin akhir tahun ini atau tahun depan, ada berita gembira buat ku.. InsyaAllah.. Amin..

Meh nak kabarkan dan tujukan surat di bawah ini untuk insan special seperti kamu (miliki akhlak terbaik sebagai Imam ku).. Simpan tau..


SURAT UNTUK IMAM KU

Untuk imamku,
Makmum mu ini mungkin seorang yang degil, ganas, kasar, manja, mengada, dan sebagainya. 
Bersabarlah. Tabahlah.
Andai aku adalah tulang rusukmu yang telah hilang..


Aku berharap
Allah telah mempertemukan kita
Ku harap kau akan selalu membimbingku
Agar aku menjadi wanita yang solehah
Yang nantinya akan menjadi bidadarimu di syurga
Kerana aku ingin kita akan disatukan di dunia dan akhirat


Andai kau ditakdirkan untuk menjadi ayah
Jadilah ayah yang boleh mendidik anak kita
Agar mereka nanti menjadi anak kebanggaan buat kita di dunia dan akhirat
Iaitu anak yang soleh dan solehah
Yang boleh menjunjung tinggi Agama Allah


Kau telah ditakdirkan untukku
Ku harap kau boleh menjadi imam buatku dan anakku
Kau boleh menjadi pemimpin yang baik dalam rumah tangga kita
Kau boleh mencintai aku apa adanya
Dan boleh menyikapi kekuranganku dengan penuh kebijaksanaan


Dan andai aku salah
Tegurlah aku dengan kata-katamu yang penuh dengan kelembutan dan kebijaksanaan
Andai aku marah
Belailah rambutku dengan penuh kasih sayangmu
Agar marahku boleh berubah menjadi kelembutan

Andai aku lupa
Ingatkanlah aku dengan penuh kasih sayang
Agar nanti kau tetap menjadi suri tauladan bagiku dan anak kita
Kerana

Aku hanya mengharapkan imam yang baik dalam rumah tanggaku
Yang bisa selalu membawa aku ke jalan yang diredhaiNya
Jalan yang menuju syurgaNya bersama dirimu.


Insya Allah. Hanya ini mintaku.

Sumber: Tak Ingat


*Lirih harapan ditujukan buat imam ku kelak.. Aku masih tercari-cari apakah itu kamu?? Adakah benar kamu yang mampu membimbing ku? Layakkah aku bersama dengan mu menjadi sayap kiri mu? *


~ Hari ini sangat letih....

No comments: