Tuesday, June 7, 2011

SUNGGUH MENARIK DAN TERTARIK

 [picture: weheartit.com]

Petang itu cuaca agak muram. Sang mentari mula melarikan diri. Tiga bulan berkhidmat tanpa henti, mungkin sudah tiba masanya untuk berehat seketika. Biarkan hujan pula merahmati bumi Shamrock ini.

Aku dan Mr. X masih asyik bersembang sambil menikmati kopi panas yang meletup!

"Kita akan tertarik kalau sesuatu itu menarik."

Alamak..Mr. X sudah memulakan bicara falsafahnya.

"Mmm..betul," jawabku ringkas.

"Jadi kalau semua benda ini menarik maka kita akan tertarik," sambung Mr.15.

"Betul," aku masih lagi kurang faham akan maksud sebenar pernyataan ini.

"Maka kalau kita menarik semua orang akan tertarik."

"Cumanya...setiap orang itu berbeza daya tarikannya," responku

"Kenapa perlu mencari perbezaan dalam keadaan kita banyak persamaan. Cuba kalau disusun semula kenyataan kami; setiap orang itu sama daya tarikannya," balas Mr.15.

"Mm...secara teori kita boleh bercakap tentang persamaan, tetapi realitinya...."

"Itulah masalahnya Usop..mari saya ceritakan satu kisah," Mr. X membuka cerita misteri...jeng jeng jeng...

Kampung Y adalah sebuah kampung yang jauh di pedalaman. Kampung ini mempunyai populasi sekitar 500 orang. Uniknya, semuanya tidak berselipar ataupun bersepatu.

Satu hari mereka dikunjungi oleh dua orang pemuda dari bandar. Ahmad dan Abu. Ahmad dan Abu adalah jurujual kasut dari dua syarikat yang berbeza. Mereka datang untuk membuat tinjaun melihat ruang-ruang pemasaran yang ada di kampung ini.

Pulang dari membuat tinjauan, Ahmad dan Abu menyiapkan tugasan yang diberikan.

Laporan Abu :

Kita akan mengalami kerugian yang besar sekiranya kasut kita dipasarkan di kampung ini kerana tidak ada seorang pun yang memakai kasut di sini.

Laporan Ahmad :

Kita bakal mendapat keuntungan yang besar! Tidak ada siapa pun lagi yang pernah memasarkan kasut di sini. Cepat!

"Faham?" Mr. X menutup ceritanya.

"Mm...faham cerita tu..tapi apa kaitannya dengan perbualan kita tadi?" tanyaku sedikit kehairanan.

"Kamu ni...begini...dalam hidup ni, kita akan sentiasa melihat sesuatu itu dari pelbagai aspek; aku ringkaskan; kita lihat daripada 2 aspek yakni positif dan negatif.

Ramai orang pilih untuk melihat dari aspek negatif, hanya segelintir yang melihat secara positif.
Ingat, what u see is what u get!

Orang ke kedai nak beli gula takkan dapat garam! Jadinya, kalau kamu terus menerus melihat perbezaan, kamu akan terus menerus mencari perbezaan. Sampai mati pun kamu akan cakap pasal perbezaan. Yang kita ketandusan sekarang ini adalah manusia yang proaktif yang mencari persamaan!
.....

"Faham?!"

Aku menganggukkan kepala. Berfikir. Sungguh menarik dan tertarik.

* Sumber: iluvislam.com


~ Sama juga dengan isu sekarang ni. Pasal bahasa short form dalam karangan adik-adik di sekolah. Orang kata bahasa SMS. Secara jujur, saya juga antara beribu manusia yang menggunakan short form. Tapi ianya hanya ketika berchatting di yahoo messenger, facebook dan SMS.

Untuk adik-adik yang masih belajar tak kira sekolah rendah ke, menengah ke atau IPT ke, gunakan bahasa ringkas hanya untuk urusan tidak rasmi dan tengok pada tempatnya. Tengok keadaanlah senang cakap dan pada siapa message tersebut ditujukan.

Nanti adik-adik juga yang rugi terutamanya ketika menjawab soalan ujian atau peperiksaan atau melakukan latihan yang bakal disemak oleh guru adik-adik. Buta-buta je markah kena potong. Rugi kan?

Macam saya ketika form 5 tahun 2002, pernah secara tak sengaja tertulis ayat ringkas dalam latihan writing sebab saya ingat tak dihantar (buat ala kadar macam mind map). Saya pun dah lupa tapi Cikgu Maziah iaitu guru Bahasa Inggeris saya maklumkan hal ni kepada Ummi saya. Aduhai.. Mujur latihan dan terima kasih prihatin dengan saya.

So avoid it. Banyak buruk dari baik. Kena hati-hati dan peka apabila ingin menggunakan short form. Takut tersalah faham pun ada juga..

Tata..

No comments: