Sunday, June 26, 2011

KENDURI MYDIN

Assalamualaikum w.b.t.

Entri yang nak share ni patutnya published malam tadi tapi mata ni macam tak boleh nak buka sebab letih sangat seharian berjalan. Pagi ni pun masih terasa lagi kepenatan semalam. Cumanya pagi ni we all satu family bangun awal dalam pukul 4.30 pagi ke pukul 5.30 pagi pasal terasa bumbung rumah nak tercabut. Haru betul.. Maklumlah rumah kami berteduh ni sedang dalam baik pulih... Cubaan...

Berbalik cerita Kenduri Mydin ni, pada mulanya kami sekeluarga dan sepupu dari Kedah memenuhi jemputan kenduri kahwin seorang lagi sepupu di Kampong Baru. Boleh tahan meriahnya. Semua sedara berkumpul. Tapi apa yang saya kagum tu adalah Mak kepada Pak Cik Ipin, masih lagi nak buat gotong royong untuk majlis cucunya. Kawasan KL tu..

Menunya alhamdulillah makan je apa yang ada lantaran perut pun dah lapar dan minta diisi. Tapi satu habit saya ni, pantang jumpa kerepek. Biasanya kat atas meja tetamu tu terdapat makanan ringan lain contohnya kueh koci, kek, kerepek, gula-gula atau tapai. Tapi baguslah  Mak Cik Kiah ni, ada terhidang kerepek pisang. Kunyah sorang pun tak apa!

Ingatnya nak tunggu sampai pengantin lelaki sampai, tapi keadaan dah makin sesak dan kami pun ada tujuan lain, so, kami berangkat dahulu. Banyaklah nasihat yang diberi oleh Opah, Pak Itam dan isterinya (orang yang masih bujang ginilah jadinya..huhu).

Dari Kampong Baru (Klinik Kesihatan) kami turun pula untuk bershopping di Mydin terbesar di Subang Jaya untuk berbelanja keperluan sepupu, Wahidatunnufus dan Utih dan untuk keperluan rumah juga. Alang-alang dah jalan, tu yang singgah sini. Lama tak pergi. Terdapat perubahan yang ketara juga.

Hypermarket Giant yang bersaing dengan Mydin sudah ditutup mungkin kerana kurangnya sambutan dan telah dibuka dalam Summit. Selain itu, sebelum ni bila nak masuk kawasan parking tu sebelah kiri Mydin jika dari arah Shah Alam dan keluar dari arah kanan Mydin. Tapi sekarang sudah bertukar iaitu masuk di sebelah kanan Mydin dan keluar di sebelah kiri Mydin.

Dan yang ni saya memang tertarik. Parking khas. Selalunya kami memang masuk parking khas dan parking ni hanya terletak di bahagian ruang tengah dalam Mydin (nak dekat pintu masuk untuk orang yang beli barang-barang gudang) tapi semalam apa yang buat saya bertambah kagum, terdapat parking untuk ibubapa yang mempunyai baby berusia sebulan "Just for Mom with baby one month" - lebih kurang cam tu ayatnya. Saya tak pasti alasannya tapi secara logik mungkin untuk memudahkan parents yang mempunyai baby ni berasa selesa dan anak mereka tidak meragam.

So cute! Sebab bila lihat Ibu-Ibu yang keluar dari kereta, memang mereka membawa baby! Hehehe.. Tapi cam kesian pula.. Memang baby ni boleh meragam sebab ramai orang.. Tak sesuai..

Dan semua sedia maklum, Sabtu tanpa plastik tapi kami tetap lupa. Time nak bershopping, kadang ingat nak bawa paper beg sendiri tapi biasanya lupa sahaja. Barang yang nak dibeli tu bukan sedikit tapi banyak!

Cuma yang saya perhatikan dan memang satu-satunya yang saya pernah lihat... Anda tahu ke apa? Siapa pernah shopping di Mydin Subang? Anda dapat teka apa yang saya nak cakap?????? Tunggu...

Selalunya Abah payah sikit nak memberi kerjasama tapi memandangkan Abah seorang je lelaki yang ada, Abah terpaksa bersabar menunggu kami membeli barang keperluan. Kami tolong Wahida ni pilih apa-apa yang patut untuk keperluannya di kolej nanti dan termasuk barang kami sendiri. Sebab Mak Bapak dia tiada di sini.. Mereka pun bukan family senang.. Nak masuk mendaftar hari Isnin pulak tu. Mau tak kalut cari barang!

Tapi bagusnya tentang sepupu saya ni, dia tahu di mana dia. Hanya ilmu yang mampu mengubah diri dan keluarganya. Abah saya gigih nak bantu sebab Pak Njang saya ni pun sama sepertinya tapi nasib tidak menyebelahi sebab hidupnya dikorbankan untuk menjaga arwah Tok saya ketika hayatnya. Sekarang ni mana yang termampu kami bantu sebab itu je keluarga yang ada.... Abah pula sebagai abang ipar tertua jadi Abah rasa bertanggungjawab untuk melihat adiknya gembira.

...Selingan sekejap...

Lepas pilih apa yang perlu tu, kami buat pembayaran. Cik Juruwang tu pun kata "Maaf ye, hari ni tiada plastik. Kalau nak, 20sen untuk satu plastik."

Kami memang sedia maklum dan rupanya Cik Juruwang tu beri cadangan pada Abah. Abah hilang seketika dan membawa sebuah kotak besar. Ye, Kotak! Untuk memasukkan barang-barang yang telah dibayar. Ni yang saya nak beritahu tadi tu.. Hanya di Mydin Subang Jaya ye kawan-kawan.. Tempat lain saya tak pasti.

Anjang awal-awal dah kata, "Biar Anjang tolak troli, kakak bawa kotak. Anjang malu.."

Then we noticed that, memang ramai yang bawa kotak dan bukan kami sekeluarga sahaja. Hehehe.. Banyak tau. Siap ada tempat khas untuk sesiapa yang nak ambil kotak dan ada pembantu yang tolong tampalkan kotak yang telah dibuka.

Unik!

Pulak tu, kami ada beli luggage yang bersaiz sederhana, sumbatlah pakaian, tuala dan selimut dalam tu... Huhuhu...

Itu je yang nak dikongsikan...

8 comments:

cik as said...

ahaha..bkn mydin subang je..ase nye byk tempat buat cenggitu..kekadang lupe, kua soppim hari sbtu..mmmg haru ;(

Cik Aqilah Wardah said...

hehehe.. cik Wardah pon penah gak jadik cmni...

mujur gak time tu rmai org kt mydin.. boleh la abg cashier tu bg kotak seketul tuk isi brg.. hikhikhik

Abu Zafran said...

suka g mydin ek

jom baca
Pandai-Pandai Je Cakap "Ayahanda" Milik Korang ( Pekida )

Brilliant Marjan said...

tulah asmak..memang haru..satu plastik 20sen pulak..huhu..tapi memang jena beringat bila nak shopping lain kali..

~padahal paper beg banyak kt rumah ni..

Brilliant Marjan said...

macam segan pun ada kan, wardah??hahaha..lucu betul..

Brilliant Marjan said...

suka tu tak adalah..dah alang-alang berjalan..lagipun mydin subang tu jauh dari rumah.nape chegu zubir?

ika said...

mydin~~
mmg best..huhu..

xsba nk gne parking
Just for Mom with baby one month
haha...:)

best2 dpt bjln2 shopping..

Brilliant Marjan said...

hehe..dipersilakan...sy rasa Mydin ni memudahkan pengguna..bantu orang kurang upaya pn ia..tabik!!