Sunday, June 19, 2011

MANUSIA YANG TIADA IHSAN

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ni lancar je nak taip entri kat blog, maklumlah ada masa nak berehat-rehat.. Kalau tidak, sunyi sepi je blog saya ni. Sana sini kita sudah didengarkan dengan berita penderaan bayi dan kanak-kanak, makin banyak disiarkan, makin banyak pula kes-kes ni terjadi. Bertambah-tambah!

Tak kira sama ada ahli keluarga yang dera (bukan niat nak bentuk anak-anak tapi nak musnahkan anak-anak) atau bukan ahli keluarga seperti jiran, pengasuh dsb.

Saya boleh dikira perempuan Melayu ke dua yang bujang dan masih muda yang berkerja di company saya tu. Majoriti dan berusia 30an. Saya je 20an. So, bila time rehat dan makan dipantry secara berjemaah (masing-masing bawa bekal yang dimasak sendiri atau tapau sahaja ditepi-tepi jalan) pasti cerita hal anak-anak dan pengalaman bersalin atau isu-isu lain disajikan dan dikongsikan bersama selepas makan (rehat satu jam diberi).

Saya yang bujang ni sekadar memerhati dan mendengar untuk dijadikan bekalan dan teladan di masa hadapan. Tapi ada antara cerita tu yang bagi saya ngeri sekali terutamanya tentang hal anak-anak yang masih bayi diberi kepada pengasuh. Sebabnya ada pengasuh yang selamba biarkan anak tak mandi, makan bukan-bukan dan tidak diberi ubat sepatutnya.

Cuma satu yang saya ingat, Kak Faez sempat menceritakan tentang hal kawannya yang telah memberikan peluang kepada jirannya untuk menjaga bayi mereka. Anak sulong. Dah lama kahwin katanya, so anak itu pasti ditunggu-tunggu namun bila ibunya pulang dari kerja dan ingin mengambil bayi tersebut, lehernya terkulai apabila bertukar tangan..

Panik lah si Ibu.. Jiran tu hanya memaklumkan "Tak tahu pun jadi macam tu.." (saya tak ingat ayat penuh..)

Allah sayangkan bayi tersebut..

Ibu tersebut redha dengan apa yang berlaku dan dia tidak saman jiran yang menjaga anaknya...

Serius saya ngeri! Tambah geram bila tengok video bawah ni... Nilai ihsan tiada dalam diri. Mengapa begitu??



Apalah dosa budak ni diperlakukan demikian.. Hampir nak lemas baby ni yang saya kira berusia 3 tahun. Cuba juga baby ni nak lari dari pengasuh yang tak ada hati perut..

Bila tengok pengasuh ni cebuk dengan kaki, teringat ketika saya cebukkan sepupu sewaktu dia berusia 4-5 tahun lebih kurang kerana secara tak sengaja terbuang air. Walaupun sepupu, saya buat juga sebab dia ibarat adik saya (budak-budak ni kadang geli nak cebuk punggung sendiri seperti mana adik-adik saya ketika kecil dulu...huhu).

Tolonglah, aku tak rela nak dengar dan tengok hal-hal sebegini terjadi lagi...

* Jika kau tak berihsan dengan manusia lain, bagaimana pula Allah mahu berihsan denganmu????

2 comments:

bro@stokisonline said...

sebab apala ada manusia mcm ni...

Brilliant Marjan said...

manusia yg kejam yg tiada ihsan..kalau anak dia dibuat orang, dia rasa apa?

~nauzubillah