Tuesday, August 16, 2011

BERBUKA MEWAH JADI ISU DI TURKI

[ PENDUDUK Turki berbuka puasa beramai-ramai di Beylikduzu, Istanbul. ]
Gerakan Islam saran golongan kaya elak cara kapitalis ketika iftar 

ANKARA: Berbuka puasa secara mewah atau di tempat umum menjadi isu di Turki selepas sebuah pergerakan pro-Islam, Landasan Keadilan dan Buruh (LJP) menyifatkan mereka yang berbuka di hotel melambangkan kemenangan sistem kapitalis.


“Kami menentang pembaziran wang ketika berbuka. Daripada membelanjakan wang untuk meja hidangan berbuka, beri saja wang itu kepada pekerja,” menurut kenyataan LJP.

Mereka merujuk kos berbuka iaitu 318 lira Turki (RM533) satu meja sedangkan gaji minimum di negara itu hanya 658 lira (RM1,104). 

“Ini bukannya protes terhadap iftar ketika Ramadan semata-mata tetapi kami lakukannya kerana juadah besar ini menjadi lambang penduduk yang akur kepada cara kapitalis sejak 15 tahun lalu,” kata seorang peserta protes, Ihsan Eliacik kepada akhbar Hurriyet. 

“Ketika orang miskin berhimpun di bawah khemah untuk mendapatkan makanan percuma, golongan kaya berkumpul di hotel. Malang sekali mentaliti konservatif di Turki mewujudkan jurang ini yang dianggap biasa sekarang,” katanya. 

Seorang lagi penulis, Hidayet Tuksal, berpendapat isu ketidakadilan sosial termasuk jurang taraf hidup tidak banyak dibincangkan di kalangan kumpulan Islam. Ihsan, bagaimanapun, tidak bersetuju dengan Hidayet dengan berkata: “Memberi kekayaan tidak semestinya dapat membantu menghapuskan ketidaksamaan taraf. 

“Wujud jurang besar antara golongan kaya dan miskin di Turki. Orang kaya yang sedar perkara itu mendermakan wang mereka tetapi meneruskan cara hidup mereka,” katanya. 

Perbahasan itu dilihat turut mempengaruhi ahli politik dengan speaker Parlimen, Cemil Cicek, yang baru-baru ini menghadiri majlis berbuka, mengkritik penaja kerana menggunakan meja mahal, manakala Perdana Menteri, Recep Tayyip Erdogan turut menggesa semua pihak mengelak mengadakan iftar besar-besaran. – Agensi 


Sumber: Berita Harian



~ Sebenarnya waktu berbuka ni menjadi isu bagi semua golongan. Bukan dekat Turki je tapi seluruh dunia. Umum mengetahui ketika berbuka puasa, nafsu kita terlebih dari kebiasaan terutamanya melihat lauk pauk yang lazat. Senang kata, kita mudah untuk membazir. Mewah dengan makanan yang akhirnya dibuang ke tong sampah! 


Pesanan saya:


Beringat kepada golongan fakir miskin yang memang hidup melarat tu. Tak pun lihat saudara Islam kita di luar negara, Somalia contohnya. Fikirkan apakah kita makan untuk hidup atau hidup untuk makan sahaja?


* Alhamdulillah, syukur bulan Ramadhan ni, semua makanan yang dimasak atau dibeli sekadar cukup sahaja. Elak membazir

* Rindu nak iftar dalam dulang ramai2..

No comments: