Monday, August 22, 2011

Berdoa Pada Lailatul Qadar



Diriwayatkan oleh Bukhari & Muslim dari Abu Hurairah radhiAllahu 'anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu 'alaihi wasallam bersabda:  "Barangsiapa yang beribadah pada malam al-Qadr kerana iman dan mengharapkan keridhaan ALLAH, diampunilah dosa-dosanya yang terdahulu."

Beribadah dan Berdoa Pada Lailatul-Qadr

Diriwayatkan dari Aisyah radhiAllahu 'anha oleh Ahmad, Ibnu Majah dan juga Turmudzi yang menyatakan sahnya, katanya:  "Saya bertanya, "Ya Rasulullah, bagaimana pendapat anda seandainya saya tahu malam jatuhnya Lailatul-Qadr itu, apakah yang harus saya ucapkan ketika itu?"  Maka ujar Nabi sallAllahu 'alaihi wasallam:  "Katakanlah:

"Ya ALLAH, sesungguhnya ENGKAU maha Pemaaf dan suka memaafkan, maka maafkanlah daku ini."

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ ۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ 3 فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ 4
 

Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab). [3] (Kami menurunkan Al-Quran pada malam yang tersebut, kerana) pada malam yang berkat itu, dijelaskan (kepada malaikat) tiap-tiap perkara yang mengandungi hikmat serta tetap berlaku, (tidak berubah atau bertukar). [4] (Surah Ad-Dukhan 44: Ayat 3-4)

Sumber: iluvislam.com 

~ Semoga segala usaha & doa yang dilakukan demi mendapat keredhaan Allah termakbul hendaknya. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar segala hajat hamba-Nya.

8 comments:

Solihahazahar said...

nice entri :D

Brilliant Marjan said...

sekadar berkongsi apa yg dibaca, dilihat & didengar..harapnya semua muslim dpt malam keberkatan itu..amin

wahida said...

ya Allah, ketemukan lah kami dengannya....

Brilliant Marjan said...

insyaAllah, amin..

Anonymous said...

MACIH SHARING..!!

lailatul qadar~ m0ga kte xterlepas..

Brilliant Marjan said...

amin =)

Anonymous said...

salam ziarah..;)Ramadhan sedang melabuhkan tirainya, sama-sama manfaatkan malam2 terakhir dengan sebaiknya..insyaAllah.:)

Brilliant Marjan said...

wslm.terima kasih pengemis cinta

insyaAllah =)