Thursday, August 18, 2011

Segmen Kreatif Bersama Budak_Bertopeng

Assalamualaikum .w.b.t.

Sejak belajar buat doodle ni, saya dah perasan kat diri saya, saya suka nak join aktiviti dari blog lain.. Sebelum ni bukan tak terdetik tapi mungkin kekangan masa jadi saya kuburkan niat tu..

Tapi pada 9 Ogos 2011 iaitu hari Selasa, saya dikunjungi oleh Cik Anis a.k.a Budak Bertopeng yang menjemput saya untuk menyertai segmen pertama beliau..Terharu sebab tuan badan sendiri datang jemput. Terima kasih =)

So dengan semangat (sebab Cik Anis juga nak doodle trade dengan saya) saya singgah. Pergh!! Jujurnya ini pertama kali saya ternampak segmen yang sangat kreatif. Selalunya segmen yang ada kurang menarik minat saya..Huhuhu..

Kali ni segmen tu boleh diibaratkan Cikgu Seni suruh buat latihan ibarat nak masuk exam. Berdebar! Tapi terpulang nak buat macam mana kan..

Header

Tatap bulat ini..
Bulatnya..






Jeng Jeng Jeng

Ini hasil kreatif saya:

[ Tajuk: Kanta Bumi]

Jujurnya, saya lukis banyak benda dengan bentuk bulat (guna photoscape) termasuk pandangan 3 dimensi...
Saya fikir macam-macam..
(budak LK dulu)
Tapi akhirnya satu je yang saya pilih untuk segmen ni..
Kanta Bumi..
Ada dua bulat sebenarnya.. Kanta & Bumi
(Bersedia baca entri panjang saya...)

Manusia melihat & dilihat..
Setiap orang ada tafsiran masing-masing apabila melihat dengan matanya sendiri..
Abstrak
Subjektif

Mungkin tepat & mungkin tidak
Begitu juga Kanta..
Melalui kanta,
kita melihat objek yang tak termampu dilihat
dengan mata kasar seperti zarah-zarah halus..
Namun dalam hati seorang insan tiada siapa yang mampu melihat & mentafsir  
kecuali
ALLAH S.W.T.
Hanya dia yang Maha Mengetahui..
Apa yang kita fikir, lihat & rasa..


Dengan akal & teknologi yang ada..
Kita melihat pelbagai perkara yang terbentang
serta berfikir jika ada keinsafan & kesedaran..
Tapi adakah kita berfikir tentang Bumi yang sudah tua??
Buktinya banyak berlaku..
Kemusnahan akibat tanda akhir zaman
Bencana alam, kerakusan manusia terhadap bumi,
sifat manusia terhadap manusia lain yang lemah..
Semuanya seakan terhakis..
Semakin banyak!
Mampukah kita selamatkan bumi

diri kita?
*Akal & iman*

-
-
Selain itu cerminan buat diri saya di dalam blog

 
[idea spontan ketika mula berjinak dengan blog 3 tahun lalu kerana saya sukakan alam]


Button larian diberi pada Aqiela @ Wardah Humairah


16 comments:

aceDultraman said...

salam,
saya mengikuti segmen cik anis a.k.a budak bertopeng dari mula.. hehehhehe.. nie komen jujur dari saya..

lukisan "biasa2" saja.. tapi penerangan dan idea tu sangat2 baik..(dijelaskan dengan simple tapi bermesej) bagi saya nie idea terbaik setakat nie utk segmen kreatif budak bertopeng..

pisces... ? - hMmmmmMM.. sama dgn budak bertopeng...

berkaitan ideanya.. saya terfikir nak wat gini gak... melihat dunia dari sebuah bulatan/ lubang... [ ada soalan iq tentang perspektif dan pandangan nie masa saya masih belajar di sekolah menengah ]... tapi.. malas nak melukis.. jd.. hehehhehehehheh

peace
good luck!

Brilliant Marjan said...

terima kasih banyak2 yg tak terhingga utk aceDultraman..komen yg membina..

sy kurang mahir lagi nak guna segala software lukisan yg ada..so, bertatih2 dulu..lukisan msa SPM, B je & dah lama tinggalkan..

wah, idea yg bernas tu..kalu bole kongsikan idea tu..teringin juga sy nak tahu..

papepn, terima kasih sgt2 =)

Brilliant Marjan said...

lupa, kamu seorang yg peka!

* A N A N * said...

As'kum marjan..tQ marjan join yew ^^,pengolahan idea yang menarik..insyAllah dari semasa kesemasa dapat improve..ada bakat nee^^..yang penting b kreatif sllu..disamping muhasah dengan setiap apa yg wujud dsekeliling kita^^..tQ2x skali lagi join

oWhh! pasal doddle seingat sya da tulis d sHoutBox..^^..hehe,xpew2x..yg penting tugas suda selesai..tQ2x..

Brilliant Marjan said...

wslm anis..terima kasih..sy memberi sokongan kpd sahabat...lgpun segmen tu mmg menarik..boleh berlatih =)

merahitujambu said...

wah..kreatifnyaa awok...betul selamatkan bumi..sygi bumi kita

~ummusumayyah~ said...

salam..wah, sungguh terkesan di hati ini dengan kata2 mu itu..hihi..berbakat juga ye kakak ku sorang ni..hihi..aku suka sama itu gambar bumi..sudah tua banget bumi kita ini..hihi..mesejmu sangat jelas dan moga2 mereka di luar sana mengambil tahu perihal alam sekitar kita yang semakin parah..

~selembutbayupemikirbumi~ : teringat kenangan kita bersama saat mula2 mencari nama blogmu yang sesuai..hohoho..

^^,

Brilliant Marjan said...

merahitujambu >>

alhamdulillah, yg baik diambil & sebarkan sbg mesej berguna..apa yg diciptakan oleh Allah s.w.t ada asbabnya..rantaian kehidupan mmg xkan lengkap jika ada yg musnah..kita yg berakal ni, kena ambil langkah bijak utk menjaga amanah Allah hatta diri sendiri..

Brilliant Marjan said...

wahai ummu naufal (adiikku), dirimu bukan tidak tahu kekandamu ini cukup sensitif dgn apa yg dilihat, didengar dsb..bakat yg sekecil kuman ni baiklah disalurkan pada medium yg betul (walaupun tak suka dikenali)..

Tidak ramai yg peduli bukan bermakna tiada yg ambil tahu, tapi mungkin kurang sedar & kurang peka..mujur juga penyakit ummi tu ada kat akk (membaca & alam)..

lebih baik dari kualiti berbanding kuantiti utk org yg berfikir.. =)

~wah! ingat ek ko! gigih kan nak cari nama time tu..tapi akhirnya nama ni juga yg terpilih dan rasa sedap disebut..hehe

aceDultraman said...

Salam,
ahahahhaa.. saya komen berdasarkan apa yang terlintas, kalau komen diatas tu diklasifikasikan sebagai membina.. alhamdulillah.. mungkin gaya penulisan / idea dalam entry nie kena dengan jiwa / bertepatan dengan apa yang saya cari..

karya, minat, kecenderungan dan kreativiti ialah benda yang sangat subjektif.. jadi.. keikhlasan penting dalam bekarya..

menjadi diri sendiri, tanpa perlu mengikut org lain.. sbb ikut2an takkan kekal bertahan.. manusia dilahirkan unik..

kekuatan setiap orang berbeza.. kenali kekuatan sendiri, dan pergunakan ianya utk kebaikan diri, agama dan masyarakat.. insyaAllah.. benda tu takkan sia2 disini dan disana..

kalau pun mungkin apa yang di"karya"kan tak mendapat penghargaan dan perhatian selayaknya sekarang.. insyaAllah, akan tiba masa utk ianya dihargai nanti... cuma kita sendiri kena carikan cara utk "apa yang berlegar diruang fikiran" dapat disampaikan kepada khalayak yang lebih ramai.. lekat dihati orang2 yang boleh/tau menghargai..

ehhehehhhehe.. harap dapat difaham oleh orang yang mau faham,.. dan boleh diabaikan oleh yang tak mau...

peace

Brilliant Marjan said...

wslm..

niat asal dlm dunia blog sekadar mengisi masa & berkongsi apa yg sy baca..mmg tak niat nak buat sesi luahan rasa (maksudnya cerita diri sendiri & apa yg difikirkan secara serius)..tapi masa tu berubah..cuba baiki mana yg mampu....

sy setuju dgn pendapat awk "carikan cara utk apa yg berlegar diruang fikiran", sbb berkali-kali juga insan terdekat dgn sy memintanya..(diri ini masih kurang utk berkongsi rasa)..

~mksd tak sukar difahami

Cik Aqilah Wardah said...

Salam.. oh kakak~ mengapa ditag kan sy?? wuwu...

saya tok bijak nok wak mende2 gni kak.. hukhukhuk :(

Brilliant Marjan said...

wslm..maaf la cik adik..akk pk qila suka doodle..tu yg ajak qila join..tp abaikan je ye..huhu..

anamizu said...

wahh entry ni yg plg kreatif & bermesej setakat yg cik ana lawat..hehe

best of luck tau :)

Brilliant Marjan said...

anamizu >>

terima kasih ye..sy cuma berkongsi pandangan dari sudut lain..harapnya kita sedar siapa kita & utk apa kita hidup

* A N A N * said...

Peserta Segmen..jom terjah ini..^^

http://anisasniza.blogspot.com/2011/08/operasi-melawatdanchecking.html